Nordic Walking

nordicwalking1Wat is het

Nordic Walking komt oorspronkelijk uit Finland. Het is een intensieve manier van wandelen met behulp van Nordic Walking-stokken.
Daardoor wordt, anders dan bij gewoon wandelen, ook het bovenlichaam gebruikt.

 

Waar en wanneer

We vertrekken elke maandagmorgen om 9.30 uur en donderdagmiddag 13.00 uur vanaf Camping de Sprink aan de Kasteelweg 21, Mierlo.

 

Waarom beoefenen

Nordic Walking kan door iedereen beoefend worden, van 8 tot 88 jaar, alleen of in groepsverband, in de lage landen of in de bergen, op de weg, in het bos of waar je wilt. Ook bij rustig lopen geeft Nordic Walking grote fysieke effecten. De stokken bieden goede steun en stabiliteit, waardoor er 30% minder belasting ontstaat op spieren en gewrichten in de knieën en enkels.

Ongeveer 600 spieren worden aan het werk gezet. Dat is 90% van het gehele lichaam en dus beduidend meer dan bij de meeste andere activiteiten en sporten. Door de diagonaaltechniek stimuleert, mobiliseert en versterkt Nordic Walking de spieren in de schouders, nek, armen, buik, rug en de benen. Er wordt meer zuurstof door het lichaam gepompt en tot 40% meer energie verbruikt dan bij wandelen zonder stokken, joggen of hardlopen. Nordic Walking is ook een ideale fitnessactiviteit voor mensen die fysiek beperkt zijn. Bij Nordic Walking blijft er genoeg tijd en adem over voor een gezellig praatje met je medewandelaars.

 nordicwalking3

Leeftijd

Nordic Walking of "stokkenwandelen" kan tot op hoge leeftijd geleerd en beoefend worden. Waarvan moet je uitgaan:

  • Je wandelt al regelmatig en kunt dat een klein uur volhouden.
  • Daarbij heb je geen overmatige gezondheidsklachten of vermoeidheid.
  • Je bent graag buiten in de natuur.
  • Samen met anderen leren en genieten, is wat je wilt.

 

Is het moeilijk te leren?

Als je wat instructie krijgt is het goed te leren. Je kunt het echter niet op je eigen houtje gaan doen want dan leer je de verkeerde techniek aan, waardoor je je lichaam verkeerd gaat belasten. De groep helpt je graag op weg.

 

Niet gezond?

In een TV-programma werd beweerd dat Nordic walking niet zo gezond zou zijn. Wij kunnen deze bewering naar het land der fabeltjes verwijzen. Als je op internet zoekt onder Nordic walking zie je het tegendeel. Het is erg gezond!

 

Gezondheidnordicwalking2

Als je gezondheidsbeperkingen hebt kunnen wij daar rekening mee houden.
Er zijn diverse onderzoeken verricht en hieruit is gebleken dat bij regelmatig Nordic walking:

  • klachten in nek en schouders afnemen
  • 90% van je spieren worden gebruikt
  • er positieve effecten zijn op je conditie.
  • het verbruik van zuurstof en energie met 20 tot 40% toeneemt
  • er betere resultaten voor zowel lichamelijke als psychische aspecten worden bereikt dan bij lopen zonder stokken.

 

Belangstelling

Mocht ook je interesse hebben en ben je lid van de Kersenplukkers, informeer dan aan de bar van De Vliegert of bij Piet van Stratum of Nelly de Hoon.

Stokken hebben we niet in voorraad, daar moet je zelf voor zorgen. We kunnen je wel vertellen waar je ze het best kunt kopen en waarop je moet letten bij de aanschaf.